רזרבה שחלתית ותפקוד שחלתי

רזרבה שחלתית ותפקוד שחלתי – האם אחד הם?

כאשר מדברים על פוריות האישה, הדבר החשוב ביותר שמתייחסים אליו הוא התפקוד השחלתי שלה.

שחלות הן מחסן הביציות. כל ביצית ארוזה בזקיק – מעטפת אשר קולטת ומפרישה הורמונים ומאפשרת לביצית תקשורת עם שאר הגוף בתהליך ההבשלה.
הביציות נוצרות בשחלה בשלב העוברות ונשמרות במעמקי השחלה, אזור ללא זרימת דם וללא קשר לעולם החיצוני. בגיל ההתבגרות, כתוצאה מפעילות הורמונלית של המוח, מתחילות בכל חודש מספר די גדול של ביציות את מסע ההבשלה אל עבר הביוץ. בשלב ההבשלה הזקיקים מתחברים אל מחזור הדם וניתן לבדוק אותם על ידי בדיקות דם כמו FSH וAMH.

תהליך הבשלת הביצית בתוך הזקיק

כאשר מדברים על רזרבה שחלתית, מתכוונים למספר הביציות שנשארו בשחלה. מספר הביציות הולך ויורד עם הגיל, וכאשר המחסן מתחיל להתרוקן השחלה יורדת בתפקוד שלה, מקבלת פחות אספקת דם וקטנה במימדיה. למרות שלמצב הזה קוראים "רזרבה נמוכה", הבעיה האמיתית נובעת בעצם מאיכות הביציות הנמוכה שמלווה בדרך כלל למצב הזה.
אך ישנו גם מצב הפוך, שבו השחלה אינה מקבלת הזנה מספקת של דם וחומרים חיוניים מסיבות שונות, וכתוצאה מכך התנאים בשחלה נפגעים ונוצרת תמונה מוטעת של רזרבה נמוכה. מצב כזה יכול לפגוע גם הוא באיכות הביציות, אך ההבדל העיקרי בין שני המצבים הוא שכאן המצב הפיך וניתן לשקם את השחלה על ידי טיפול נכון. רמת השיקום שניתן להגיע אליה תלויה בעיקר בגיל המטופלת, וככל שהגיל צעיר יותר יש יותר סיכוי להחזיר את השחלה לתפקוד מלא.
יש כמובן גם מצבים מעורבים, שבהם גם הגיל וגם המצב הגופני מייצרים תפוקה נמוכה של ביציות בשחלה.
שלושת המצבים יראו דומים מאוד מבחינה קלינית ויכללו FSH גבוה, AMH נמוך, תגובה נמוכה להורמונים בטיפולי פוריות, התקצרות המחזורים (תקופת הזמן שבין וסת לוסת) ועוד.
טיפול נכון יכלול קודם כל שיפור בזרימת הדם אל השחלה והזנתה בכל הדרוש לתפקוד תקין. בנוסף כדאי מאוד לצבע אבחון מקיף כדי לברר האם יש גורמים מפריעים אשר משפיעים על התפקוד, ולטפל בהם במידת הצורך.
"פורלנס" הוא תערובת של צמחי מרפא המיועדים לשיפור זרימת הדם אל הרחם והשחלות ושיפור באיכות הביציות. המוצר מתאים לכלל המצבים שבהם מזהים ירידה בתפקוד השחלתי.
מוזמנות להתייעץ איתי בנוגע להתאמת התכשיר במקרה שלך.

מאמרים
נוספים

גלילה לראש העמוד