חודש המודעות לאנדומטריוזיס

חודש מרץ הוא חודש המודעות לאנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס היא מחלה נפוצה עד מאוד אשר פוגעת בנשים בגיל הפוריות.
מסיבה שאינה ידועה לחוקרים, רקמה של רירית הרחם (ואמורה להיות אך ורק בתוך הרחם) נודדת לאיברים אחרים בגוף, בדרך כלל איברי האגן.
הבעיה העיקרית היא בכך שרקמת רירית הרחם מושפעת מההורמונים המשתנים במהלך החודש ומדממת בזמן הוסת. דימומים שכאלה באיברי האגן מייצרים כאבים חזקים (לעיתים עזים), דלקתיות סביב הנגעים, הדבקויות, בעיות פוריות ועוד.
למרות שכ8-10% מהנשים סובלות מאנדומטריוזיס, רק מעטים שמעו על המחלה ונשים סובלות ממנה בממוצע 6 שנים עד שהן מגיעות לאבחון.
למה זה קורה?
למחלה הרבה פנים והיא קשה לאבחון. במקרים רבים לא ניתן לראות את הנגעים באולטרסאונד והמחלה מאובחנת בצורה חד משמעית רק בלפרוסקופיה (ניתוח) או בדיקת MRI (שכידוע לא קל להשיג במדינתנו).

כמומחית לגניקולוגיה ופוריות ברפואה סינית אני מטפלת המון בנשים הסובלות מהמחלה, ולא פעם גם מעודדת נשים להגיע לרופא מומחה כדי לקבל אבחון.
המחלה הזו מעניינת במיוחד כי אין בה שום דבר וודאי. כל אישה תסבול מסימפטומים שונים והתמונה הקלינית שלה תהיה שונה לגמרי. למרות שכאבים הם הסממן הבולט של המחלה, יהיו גם נשים ללא כאבים כלל. יהיו נשים שיסבלו מהמחזור הראשון ויהיו כאלה שזה יתעורר פתאום בגיל 40.
ברפואה סינית יש לנו את אפשרות להבין את הפתלוגיה של המטופלת לעומק, להבין על מה יושבת המחלה, למה היא מרימה ראש דווקא עכשיו, והכי חשוב, מה הדרך הנכונה לטפל בה. לכל מטופלת יש דרך אחרת, מיוחדת, שבה הגוף מתאזן ומצליח להעלים את הנגעים או לשמור אותם קטנים ובלתי מזיקים ככל הניתן.
בפוסט הבא נדבר על אנדומטריוזיס ופוריות.

מאמרים
נוספים

גלילה לראש העמוד