אנדומטריוזיס ובעיות פוריות

בפוסט הקודם התחלנו לדבר על אנדומטריוזיס

פוריות ואנדומטריוזיס הוא נושא מרתק ומורכב בפני עצמו.

כ50% מהחולות באנדומטריוזיס יסבלו מבעיות פוריות.

כמו שאמרתי קודם, האנדומטריוזיס מושפעת מהורמונים, בעיקר אסטרוגן. אחת הבעיות הגדולות שאני נתקלת בהן היא שטיפולי הפוריות, אשר כוללים בתוכם לא מעט תרופות הורמונליות, מחמירות את המחלה ומטיפול לטיפול סיכויי ההצלחה יורדים.

עוד פרדוקס הוא שהטיפול הקונבנציונאלי היעיל ביותר למחלה הוא ניתוח להסרת נגעים. מחקרים הראו שבאחוזים גבוהים מהמקרים, הניתוח מוביל לירידה ברזרבה השחלתית בתווך של כמה שנים מהניתוח ועל ידי כך לפגיעה בפוריות. ולכן אני ממליצה למטופלות שלי להימנע מניתוח במידת האפשר, ולראות בו את המוצא האחרון.

אז מה כן לעשות ?

 

רפואה סינית יכולה לעזור מאוד בצמצום הנגעים והורדת הדלקתיות והכאבים המתלווים אליהם .

על ידי שימוש בדיקור סיני בשילוב מוקסה וצמחי מרפא סיניים מותאמים באופן אישי, ניתן להגיע למצב שבו המחלה נמצאת בנסיגה, וזה הזמן הנכון ביותר להיכנס להריון. כאשר אין הדבקויות משמעותיות באגן והחצוצרות פתוחות, ניתן אף להגיע להריון טבעי באחוזים גבוהים מהמקרים.

במידה ומחליטים על טיפולי פוריות, אני ממליצה לבחור רופא עם התמחות באנדומטריוזיס ולהשתמש במינימום הורמונים כדי לשמור את הנגעים ברמתם הנמוכה ביותר.

במקרים רבים נתקלתי בנשים עם אנדומטריוזיס שאינן מצליחות לרוקן את הרחם בזמן הוסת. משמעות הדבר היא שרירית הרחם ה"ישנה"  (מחודש קודם) נשארת בחלקה ועליה נבנית הרירית החדשה. הדבר מוביל לא פעם לזיהומים וליצירה של נוזלים ברחם, מה שכמובן מפריע להשתרשות העובר.

ניתן לזהות מצב זה על ידי אולטרסאונד בסוף הוסת. במידה והרירית עבה מ3-4 מ"מ או שיש פס של נוזל יש סיכוי שאת סובלת מהתופעה. הדבר קורה גם בנשים עם דימומים כבדים מאוד בוסת.מטופלות עם אנדומטריוזיס תמיד יגיעו אלי לדיקור בזמן הוסת, כדי לעודד את זרימת הדם והתרוקנות הרחם, דבר אשר מוכיח את עצמו בכל פעם מחדש ומעלה את סיכויי ההריון בצורה משמעותית.

מאמרים
נוספים

גלילה לראש העמוד